سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اخبار روز دنیا
یادداشت ثابت - یکشنبه 92 دی 30 :: 2:38 عصر :: نویسنده : hamid khalilazar

کد خبر: 278493
تاریخ مخابره : 1392/10/30 - 07:36
امروز منتظر لغو تحریم های ایران باشید
مایکل مان: «من ترجیح می‌دهم وارد جزییات اتفاقی که نیفتاده است نشوم، اما ما در موقعیتی هستیم که می‌توانیم به سرعت عمل کنیم.»
0 4 2 نظر

[-] اندازه متن [+]

 

 

به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، سخنگوی کاترین اشتون اعلام کرده است که اتحادیه اروپا روز دوشنبه، پس از ارائه گزارش بازرسان آژانس بین الملل انرژی اتمی، برای لغو تحریم های ایران متناسب با توافق ژنو اقدام خواهد کرد.

 

 


مایکل مان، سخنگوی مسوول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به رادیو فردا می‌گوید، وزیران امور خارجه این اتحادیه روز دوشنبه پس از دریافت گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و پیشنهاد کاترین اشتون، برای رفع تحریم‌های ایران اقدام خواهند کرد.

 



اشاره آقای مان به روز دوشنبه، تاریخی است که ایران و گروه پنج به علاوه یک برای آغاز اجرایی شدن توافقنامه روز 24 نوامبر- سوم آذر- ژنو تعیین کرده‌اند. ایران قرار است که از آغاز روز دوشنبه، سی‌ام دی، روند غنی‌سازی اورانیوم 20 درصدی را متوقف کند. به همین منظور، بازرسان آژانس به تهران سفر کرده‌اند تا اجرایی شدن تعهد ایران را راستی‌آزمایی کنند.

 



سخنگوی کاترین اشتون روز یکشنبه در گفت‌وگو با هانا کاویانی، خبرنگار رادیو فردا، با اشاره به روند اجرایی شدن توافق ژنو اظهار داشت: «روز دوشنبه صبح، وزرای امور خارجه اتحادیه در بروکسل دیدار خواهند کرد. آنچه رخ می‌دهد این است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ‌گزارش خود را صبح دوشنبه به ما خواهد داد. این گزارشی است که نشان خواهد داد ایران به تعهدات خود بر مبنای توافق ژنو پایبند است و اقدامات لازم را انجام داده است یا خیر.»

 



به گفته وی، «این گزارش بررسی می‌شود و بر مبنای آن کاترین اشتون نظر خود را به اطلاع وزرای خارجه می‌رساند. در صورتی که اقدامات لازم انجام شده باشد، نظر این خواهد بود که برای رفع تحریم‌هایی که بر مبنای توافق ژنو باید متوقف می‌شد، اقدام شود».

 



مایکل مان تصریح کرد: «اگر هم اقدامات از سوی ایران انجام نشده باشد، خانم اشتون به وزرای اتحادیه اروپا پیشنهاد می‌دهد که تحریم‌ها را رفع نکنند. در نتیجه ما منتظر گزارش آژانس هستیم».

 

 

 

ویدئو1/ گزارشی از بی بی سی

 



سخنگوی مسوول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به این پرسش که «این تنها شامل تحریم‌هایی می‌شود که از سوی اتحادیه اروپا اعمال شده است، تکلیف سایر تحریم‌ها چه خواهد شد؟»، گفت: «خب! ما اتحادیه اروپا هستیم. مطمئننا تحریم‌های دیگری مثلا از سوی آمریکا وجود دارد که آنها اقداماتی در طول روز دوشنبه در این باره انجام خواهند داد،‌اما من نمی‌توانم در این زمینه صحبت کنم».

 

 



وی در خصوص اینکه «در گزارش آژانس به طور مشخص به چه جزییاتی اشاره خواهد شد»، اظهار داشت: «در توافق ژنو، ایران تعهد کرده است که اقدامات را باید انجام دهد. من در این لحظه متن توافق را ندارم که به طور مشخص هر کدام را نام ببرم اما از آن جمله می‌توان به توقف غنی‌سازی 20 درصدی اشاره کرد. همه این اقدامات باید توسط آژانس به عنوان ناظر تایید شود. بعد از مرور همه آن موارد، می‌توانند به ما گزارش کنند».

 

 


آقای مان در پاسخ به این پرسش که «اگر آژانس در گزارش خود اقدامات ایران را تایید کند، آیا اتحادیه اروپا آماده اقدام فوری است یا باز هم احتیاج به زمان است؟» گفت: «من ترجیح می‌دهم وارد جزییات اتفاقی که نیفتاده است نشوم، اما ما در موقعیتی هستیم که می‌توانیم به سرعت عمل کنیم. هم ایران و هم گروه پنج به علاوه یک پیشتر اعلام کردند که این اقدام اولیه است و مذاکرات باید برای دستیابی به یک توافق نهایی و جامعه ادامه پیدا کند».

 



سخنگوی کاترین اشتون درباره برنامه مذاکرات میان ایران و 5+1 نیز گفت: «از نیمه شب و آغاز روز دوشنبه، ثانیه شمار شش ماه توافق آغاز به کار می‌کند. این مدت به ما فرصت می‌دهد تا درباره توافق جامع و سایر موضوعاتی که درباره بر

 

نامه هسته‌ای ایران وجود دارد، مذاکره کنیم. در نتیجه باید دور تازه‌ای از مذاکرات برای توافق جامع،‌آغاز شود. هنوز هیچ روزی برای این مذاکرات تعیین نشده، اما به هر حال تصور همه این است که در حالت ایده‌آل گفت‌وگو برای آن توافق نهایی در این شش ماه انجام شود».

 

 

 

 

ویدئو2

 

مواضع ایران



در همین حال، عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه ایران در رابطه با اقدامات آمریکا برای اجرای توافق ژنو روز یکشنبه به خبرگزاری ایرنا گفت: «طرف آمریکایی نیز طبق توافق ژنو فردا دستور العمل‌های لازم را به بانک‌ها، شرکت‌ها و موسسات اقتصادی ابلاغ می‌کند».

 



وی افزوده است: «جمهوری اسلامی ایران نیز بر اساس توافق ژنو تعهدات خود را از جمله تعلیق غنی سازی 20 درصد اجرا می کند».

 



از سوی دیگر، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز یکشنبه در گفت‌‎وگو با واحد مرکزی خبر- وابسته به رادیو و تلویزیون ایران- گفت که جمهوری اسلامی تا آخرین ساعات روز یکشنبه فرایند غنی‌سازی اورانیوم در سطح 20 را ادامه می‌دهد و 30 دی رسما اعلام خواهیم کرد که تعلیق غنی‌سازی اورانیوم 20 درصد و فرایند رقیق‌سازی و اکسید کردن ذخایر اورانیوم 20 درصدی آغاز می‌شود».

 



وی افزود: «البته از سانتریفوژهایی که اورانیوم با غنای 20 درصد تولید می کنند برای غنی سازی پنج درصدی استفاده خواهیم کرد».

بر اساس توافق ژنو، ایران باید تمام فرایندهای غنی سازی بالای پنج درصد را به حال تعلیق درآورد.

 



آقای کمالوندی با اشاره به سفر روز شنبه- 28 دی ماه- بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی برای نظارت بر این روند گفته است: «رقیق سازی و اکسد کردن ذخایر اورانیوم غنی سازی شده 20 درصد، در شش ماه آینده متناسب با تعهدات طرف مقابل از دیگر تعهدات ماست و طبق توافق، بازرسان آژانس بر این کار نظارت می کنند».

 



سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید که با اجرای تعهدات ایران، کشورهای گروه پنج به علاوه یک قرار است بر اساس توافق ژنو، مبلغ چهار میلیارد و 200 میلیون دلار از دارایی های مسدود شده ایران را از روز دوشنبه و در چند قسط آزاد کنند.

 



به گفته وی، ««توقف جلوگیری از خرید نفت ایران»، «آزادسازی معاملات طلا و فلزات گرانبها»، «رفع تحریم های پتروشیمی، خودرو و قطعات آن» و «رفع تحریم قطعات هواپیما» از دیگر تعهدات گروه پنج به علاوه در قبال ایران و بر اساس توافق ژنو است.

 



 در همین حال، خبرگزاری ایتارتاس به نقل از یک «منبع مطلع دیپلماتیک» گزارش داده که مدیران کل سیاسی وزارت امور خارجه کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک قرار است روز سه شنبه، 21 ژانویه، در ژنو گردهم آینده تا درباره برداشتن گام‌های بعدی در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران مذاکره کنند.

 



به گفته این منبع دیپلماتیک، کاترین اشتون، مسوول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در نشست یاد شده حضور خواهد داشت.

بر اساس گزارش‌ها، ایران در نشست روز سه شنبه غایب خواهد بود.

 

444

 




موضوع مطلب :



درباره وبلاگ


پیوندها
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 0
بازدید دیروز: 6
کل بازدیدها: 57468
سیستم کسب درآمد پاپ آپ تولز